– Annika Andersson menar att anpassning kommer göra Vilhelmina gott i framtiden.

Efter att ha varit Centerpartiet i Vilhelminas tyngsta namn och mest aktiva politiker under hela 2010-talet har kommunalrådet Annika Andersson bestämt sig för att ta ett steg tillbaka. Lågan för att arbeta politiskt brinner dock fortsatt stark – och tror att de smärtsamma men nödvändiga beslut hon varit med att verkställa har banat väg för att hennes efterträdare kommer ta över en kommun med ett bättre ekonomiskt utgångsläge än när hon tillträdde 2018.

Efter att ha varit partiets förstaval på listan till kommunfullmäktige i de tre senaste valen har Annika Andersson bett kamraterna inom centern att få ”bli petad” till en tredjeplats inför höstens val. Men det beror inte på att kritiken är för hård, att hon har tröttnat på politiken eller att förtroendet hos partikollegorna brustit. Det handlar om att få mer tid över till familjen och för att kunna arbeta mer handfast med sakfrågor.

Jag räknar med att vara kvar i fullmäktige nästa mandatperiod, och är inte främmande för att vara delaktig i både utskott och styrelsen. Men just för tillfället har jag inte tänkt så värst mycket mer på hur jag ska engagera mig under nästa mandatperiod. Nu gäller det att göra ett bra resultat i höstens val, säger Annika Andersson.

Anderssons snart fyra år som kommunalråd har inte lidit brist på uppmärksamhet. När hon tillträdde hade kommunen ett underskott på 39 miljoner kronor, där oenigheter inom koalitionen med Moderaterna, Kristdemokraterna, Feministiskt Initiativ och Politiskt Alternativ ledde till successiva avhopp och en sprucken majoritet i fullmäktige. Många lyfte på ögonbrynen när Centerpartiet därefter bjöd in trätobrodern Socialdemokraterna för att skapa en ny majoritet halvvägs in i mandatperioden. När den nya majoriteten även lade beslag på nämndernas viceordförandeplatser – som traditionellt tillsätts av oppositionspolitiker – var det många som ansåg sig vara svikna.

Ja, att hålla ihop majoriteten var en tuff uppgift. Det var så klart inget populärt beslut att ta ifrån oppositionen viceplatserna, men vi ansåg det nödvändigt för att vara en fortsatt kraftig majoritet i nämnderna då vi resonerade att alla inte var redo att ta ansvaret som krävdes, berättar Annika Andersson.

Kritiken lät inte vänta på sig, och elaka tungor gjorde gällande att Centerpartiet sålt ut sig som Socialdemokraternas knähund. Belackarna fick ytterligare vatten på kvarnarna när den nya majoriteten fattade beslutet att lägga ner grundskolorna i Nästansjö och Malgovik, något som ansågs gå helt emot centerns principer om att jobba för jämlika villkor för hela kommunen.

Det är tråkigt att förknippas med en sprucken koalition och nedlagda skolor, vilket är inget som någon av oss önskade skulle ske. Men jag hade farhågor sedan år tillbaka om att verkligheten skulle göra det oundvikligt att stänga skolorna. Att jag och mina partikollegor har dansat efter sossarnas pipa är rakt igenom felaktigt. Att samarbeta med andra partier innebär hela tiden kompromissat. Det har varit att ge och ta, ibland väldigt mycket, ibland hela tiden. Men det gäller Socialdemokraterna lika mycket som oss själva. Det har gått förvånansvärt bra när det gäller de sakpolitiska diskussionerna, det har inte utvecklats till ideologiskt skyttegravskrig mellan oss och Socialdemokraterna som en del väljare befarade, förklarar Annika Andersson.

Kommunalrådet menar i stället på att det som en del väljare och framför allt politiska motståndare har pekat ut som ett svek i själva verket har varit ett korrekt ansvarstagande för att ta de första stretande stegen mot en framtid som en välmående kommun.

Är det att ta ansvar att avveckla och nedmontera? Ja, i det här fallet är det tyvärr så Vi har en krympande befolkning och allt färre skatteintäkter. Det krävs ett steg bakåt för att ta två steg framåt i vårt fall. Vi är 6500 invånare i en kommun som är dimensionerad för 9000 invånare. Vi har helt enkelt inget val än att anpassa oss till det faktum att våra relativt höga utgifter inte är hållbara i längden, säger Annika Andersson.
Jag önskar så klart att verkligheten vore en annan, men jag är stolt över att vi har tagit ansvar hela vägen och hållit ut under hela mandatperioden. För att ta de obekväma beslut som krävs för att få det bättre på sikt behövs alltid en stark majoritet, och vi har verkligen gjort det bästa utifrån förutsättningarna. Vi har tagit de korrekta besluten och gjort bra ifrån oss med tanke på att kommunbudgetens kraftiga underskott gick till ett litet överskott på relativt kort tid.

Förutom att bära hundhuvud för svåra men nödvändiga besparingsåtgärder och partisamarbeten finns det mycket annat under sin tid som kommunalråd som Annika Andersson ser tillbaka på med stolthet.

Om jag ska plocka några guldkorn tycker jag att vi fått till många bra samarbetsformer med andra kommuner i många ganska viktiga frågor. Södra Lapplandsgymnasieförbund är en sådan form, en gemensam växelfunktion en annan. Jag hoppas också att kommunerna i framtiden har en gemensam löneadministration, det är onödigt dyrt att de sitter med varsin, säger hon.

Annika Andersson ser även med glädje på en annan utveckling som skett under hennes tid vid rodret, och det är en ökad satsning inom kommunen på ungas psykiska hälsa. Hon var själv ordförande för en beredning som utsåg riskområden med tillhörande mål att jobba mot. Utifrån den skapades en arbetsgrupp och styrgrupp som leds av en folkhälsosamordnare.

Med tanke på vår krympande ekonomi har vi gjort stora och goda insatser på det området. Det ska bli ett jättespännande projekt att följa, som redan går bra och där är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Som kommunalråd jobbar jag med regionala utvecklingsfrågor, inte sjukvård och hälsa. Men där har vi utmärkt draghjälp av våra kollegor i Centerpartiet Västerbotten, som driver på viktiga frågor om allt från psykisk hälsa, kollektivtrafik, vatten och vindkraft, vår viktiga besöksnäring och att i största allmänhet skapa förutsättningar för den service som kommer skapa trygghet hos Vilhelminas invånare.