Vecka 5-6

”Styr eller avgå” – Axel Danielsson

Oj! Dom senaste två veckorna har varit intensiva och dessutom har de gått fort. Jag gillar när dagarna går fort, då vet jag att jag har roligt. För visst är det sant som vi ofta säger, att tiden går fort när en har roligt? Vi rivstartade med budgetberedning för 2020. Jag förstår att många har läst om det enorma underskottet vi ”tog över” från 2018. Men jag hoppas de flesta som läser om detta slipper känna oro, vi tar detta på största allvar och jobbar. Vi jobbar och jobbar. Styr eller avgå, det har jag lärt mig.

Delvis har tiden upptagits av mitt huvudsakliga uppdrag, att leda kommunstyrelsen och dess arbetsutskott. Det innebär inte bara att hålla i ordförandeklubban utan förutsätter mycket för- och efterarbete. Jag avgör vilka ärenden som ska upp till hantering exempelvis. Då sitter jag tillsammans med kansli- och kommunchef och går igenom allt som ligger ”på bordet”. Tjänstemannaskrivelser, medborgarförslag, överklagningar, planer, strategier, förfrågan om markköp, remissvar osv osv.

Förutom de två ovanstående sammanträden så har vi även ett förberedande sammanträde inför fullmäktige. Det kallar vi för Fullmäktige-grupp och det ligger alltid några veckor före varje kommunfullmäktige. Även det kräver fokus och inläsning.

Kommundagarna 2019

Varje år ordnar Centerpartiet kommundagar och i år var det i Umeå. Så bra! Det är en speciell känsla att vara omgiven av 600 centerpartister från hela Sverige. Speciellt för i år var att valresultatet 2018 gjort att vi nu är med och styr 201 av Sveriges 290 kommuner. Centerpartiet innehar 56 kommunstyrelseordföranden och jag är en av dem! Vi samlas och lyssnar på seminarier men allra främst så nätverkar vi. Det är så skönt att träffa andra i samma position. Bolla tankar, planer idéer mm. Dessutom hade jag en stund ensam med vår partiledare, som är min största förebild. Vi pratade om att vara kvinna i ledarposition och på samma gång ha små barn. Annie har verkligen visat mig att det går, om en vill och vågar.

En kommun fri från våld

Igår hade vi en heldag i Åsele med ett projekt som heter “Kommun fri från våld”. Namnet skvallrar om en hög ambition i en så enormt stor fråga. Ett beteende i vårt samhälle som kostar människors hälsa och massor av resurser. Det kostar i värsta fall liv. Vad ska vi göra i projektet då? Förutom att lära oss mer om problemen så ska projektet hjälpa oss att identifiera, ta fram strategi, arbetsmetoder och stärka oss som ledare när vi möter den här problematiken i samhället. Jag blir enormt berörd av alla redovisningar och statestik. Det får mig att tänka mycket på mig själv som förälder till en son och en dotter. Vilka attityder som finns. Vilka kulturer dom växer upp med. Hur jag pratar med dom och hur jag själv resonerar i en mängd sammanhang.

Ett väldigt komprimerat veckobrev, för mitt uppdrag innehåller så mycket.
Högt och lågt, stort och smått!